KLOUBOVÝ HŘÍDEL

Kloubový hřídel je jedním z převodových ústrojí pro stále spojení a slouží k přenosu točivého momentu mezi dvěma převodovými ústrojími od sebe oddělenými, která svou vzájemnou polohu mění. Skládá se z vlastního hřídele a převodových kloubů většinou po obouch stranách.
Jsou-li osy hnacího hřídele poháněny soustavy shodné, převodové klouby se nepoužívají. V tom případě pak mluvíme o hřídelých kloubových pouze spojovacích.
Požadavky na takový hřidel jsou především stálá úhlová rychlost během otáčky u hnané části, přenos momentu z hnacího na hnaný hřídel, vymezení změny osových nerovností mezi konci hřidele, otáčení bez vibrací a bezpečný provoz spolu s vysokou životností.

Převodné klouby:
Slouží k přenášení  točivého momentu mezi dvěma hřídeli, které svírají určitý úhel.
Podle provedení rozlišujeme klouby pružné a tuhé.
Podle konstrukčního zpracování pak rozlišujeme klouby křížové, stejnoběžné [homokinetické (homoklouby)], věncové, kamenové a jehlové.


Homokinetický kloub