OPRAVA SPÍNAČE BRZDOVÝCH SVĚTEL FABIA
20.02.2022 11:03
Přátelé, jsem tady s novým příspěvkem, jehož pracovní název jsem vymyslel na styl ,,Oprava čidla svépomocí v domácích podmínkách, aneb ušetři půl tisíce." Jelikož se mi stalo, že se mi na Fabii rozsvítila kontrolka EPC, tak jsem se dal do hledání na internetu, co by ono EPC mohlo znamenat. Jelikož kontrolka byla oranžová, nikoli červená, tak jsem na to moc nespěchal. Ale pak jsem na těch internetech zjistil, že se jedná buďto o závadu na elektroinstalaci motoru a že v takovém případě motor přejde do tzv. nouzáku. (Pro laiky: motor netáhne a jede to sotva 20 km/h). Jako další z příčin by mohla být závada na snímači brzdových světel po pedálem. Jelikož auto zatím jelo na všech brutálních 47 kW, nebo na alespoň všech těch, které mu za těch skoro 20 let zbylo, tak závada byla nejspíš u toho čidla. Ale protože se mi za jízdy nechtělo vystupovat z auto jen proto, abych zjistil, zda brzdová světla při brzdění svítí, počkal jsem tedy domů. A hle, brzdová světla nesvítila. Jelikož je ale spínač umístěn pod pedálem, kam se normálně nejde dostat, znamená to (klasicky) rozdělat půlku auta. Odplastoval jsem tedy celé auto od volantu dolů, kde jsem zjistil, že se pod pedálem spínač opravdu nachází. Původně jsem chtěl koupit nový spínač, ale když jsem se kouknul na internet, že stojí 550 korun, tak jsem se rozhodl, že to jim absolutně nedám, za takhle jednoduchou věc. Když jsem přišel na to, jak se onen spínač vyndává (musí se otočit o 35° vlevo a vytáhnout) tak jsem se dal do zjišťování, kde mohla nastat závada u takto, na první pohled, jednoduchého zařízení. Když jsem spínač rozebral a přesvědčil se o tom, že je to opravdu jednoduché zařízení a neskládá se z ničeho jiného než obalu, tyčce na pružině, která zatlačením rozepínala kontakt na destičce s pinama, a krytu s pružinou, konstatoval jsem, že se na tom nemohlo nic pokazit a složit jsem ho zpět. Po zapojení svítila brzdová světla naopak pořád, takže jsem onu destičku s kontakty zasunul obráceně. Následovalo tedy opětovné vyndání snímače a jeho rozebrání a otočení dílu správným směrem. Najednou světla nesvítila vůbec, i když byl spínač zcela bez závad. Kde ale tedy byla chyba? Kryt se musí ještě otočit asi o 3 mm, aby se zacvakl a nožička na tom modrém dílu s pružinou mohla rozepínat kontakt při stlačení pedálu. Kryt jsem tedy zacvakl a hle! Budiž světlo. Světla svítila. Spínač jsem tedy po asi 15 minutovém boji naimplementoval zpět do vozu, abych zjistil, že světla zase nesvítí. Což už jsem tedy nepřisuzoval závadě, proto jsem spínač opět vyndal a zjistil jsem, že se pouzdro pootočilo o ty 3 mm zpět. Oparně jsem tedy snímač vimplementoval zpět a po testu světla konečně svítila. Závada nebyla tedy technická, ale byla už předvýrobní, kdy byl špatný článek mezi počítačem a židlí, co vymyslel, že se spínač dá jednoduše pootočit vůči jeho krytu. Každopádně závěr je takový, že je ušetřeno půl tisíce za spínač. Ani nechci vědět, kolik by si ta tuto banální opravu řekli v servise :-)