ZAHODIT CRT MONITORY BYLA CHYBA?

Zdravím vás, prátelé. Níže vám přikládám vcelku zajímavý článek, který mne celkem zaujal.

Zahodit CRT monitory byla strašlivá chyba

Všichni si určitě pamatujeme tu ohromnou úlevu po přechodu z CRT monitoru na LCD. Už žádné bolehlavy před spaním, z očních bulev postupně ustoupila šarlatová červeň a vrátila se přirozená bílá, a při přenášení monitoru přes dvě patra k sousedovi se o vás nepokoušela kýla. Nepočítám-li protestující grafiky a fotografy, tak obecný konsensus zněl, že LCD obrazovky jsou nadřazené a čím dřív CRT zahodíme, tím lépe. Ale jak si tak nyní s CRT monitory hraju, tak mám dojem, že to byl strašlivý omyl. Podlehli jsme davovému šílenství.

LCD monitory mají samozřejmě spoustu nepopiratelných výhod. Nízká spotřeba, nižší hmotnost, menší rozměry, dokonalá geometrie, perfektní ostrost, stabilita obrazu, mnohem menší nápor na oči. Co se kancelářské práce týče, nemá LCD chyb, z této oblasti byla CRTčka vytlačena právem.

No ale co hry? Skutečně jsme si plochými obrazovkami z tekutých krystalů pomohli? Inu, nepomohli. Ve jménu pokroku jsme obětovali okamžitou odezvu, neexistující pohybovou neostrost, věrné podání černé a libovolné rozlišení bez ztráty kvality obrazu vinou škálování.

Čert vem moderní hry, ale co se "retrogamingu" týče, je sebelepší LCD mizérie. Příznivci rozličných platforem vědí o problémech se zobrazením na LCD monitoru své, já se zaměřím na staré PC a hry pro DOS.

Zahodit CRT monitory byla strašlivá chyba


Problém 1 - rozlišení

Tohle je myslím zjevné. LCD monitor zobrazuje ideálně jen a pouze ve svém nativním rozlišení. Nižší rozlišení musí projít interpolací do vyššího, tzn. z 320x200 se musí stát např. 1280x1024 (17"/19" LCD monitor). Interpolaci sice lze udělat tak, aby vypadala dobře, ale nikdo z výrobců si s tím příliš hlavu nelámal, drtivá většina monitorů interpoluje hrubě a nepřesně. Výsledkem je obraz deformovaný a na hony vzdálený záměru pečlivého grafika. Každý pixel je jinak velký a navíc rozmazaný.

Jak interpolovat dobře? Nejprve celočíselně násobit do rozlišení vyššího, než je rozlišení cílové, a do cílového rozlišení přeškálovat s rozumným filtrem a jemným doostřením. Monitory to bohužel neumí, v případě emulace lze kýženého výsledku docílit softwarovou cestou, ale na reálném starém PC nemáte šanci.

CRT monitor žádný podobný problém nemá, libovolné podporované rozlišení zobrazí ostře a bez jakýchkoli dodatečných úprav. Snad jen v kombinaci velká úhlopříčka a nízké rozlišení více vyniknou scanlines.

Problém 2 - vertikální obnovovací frekvence

Méně zjevné, přesto velmi důležité. Oba zásadní DOSové grafické módy, tedy 320x200 (13h) a 720x400 (textový mód), zobrazují s frekvencí 70Hz. Běžný moderní LCD monitor je svázán s 60Hz.

Má-li takový monitor VGA vstup, pak sice zvládne oba dva typy signálu zobrazit, ale v drtivé většině případů potichu zahazuje snímky tak, aby oněch 70Hz napasoval do výchozích 60Hz. Což se u her se skrolujícím obrazem projeví jako "trhání" obrazu. Nejhorší situace je u her s celoobrazovkovým skrolováním, jako jsou např. Alien Breed či GTA. Naopak u tahovek či adventur to v zásadě nevadí.

Starší TN monitory si zpravidla se 70Hz poradí a snímky nezahazují, ale tam zase vyvstává řada jiných problémů, jako špatné odezvy, mizerný jas / kontrast, nevyhovující poměr stran (5:4 u 1280x1024) atd.

CRT monitor samozřejmě zobrazí signál s takovou frekvencí, v jaké mu "teče" z grafické karty (je-li daná frekvence podporována). V případě emulace by problém měl být řešitelný díky monitorům s Freesync / G-Sync, ale opět - na reálném starém PC nemáte šanci.

Problém 3 - pohybová neostrost, odezva

Téměř dokonale opomíjená vlastnost LCD monitorů, přitom jejich obrovská nevýhoda. Vezměme si za příklad výše zmíněnou střílečku Alien Breed. Hned na začátku si můžete všimnout nápisů na podlahách. Budeme-li po úrovni běhat a obraz tedy bude skrolovat, rozmaže se v případě LCD monitoru nápis na podlaze k nepřečtení. Na CRT monitoru je i v pohybu nápis v každém okamžiku dokonale ostrý.

Podobně to platí pro jakoukoli hru, ve které jsou libovolné objekty v plynulém pohybu. Opět to tedy příliš nevadí u her se statičtějším obrazem, ale u her akčních je to citelné až bolestně. Problém vychází jak z vysokého času odezvy, tak ze samotné podstaty LCD monitorů, kdy pixel zůstává rozsvícen, dokud není nahrazen, kdežto u CRT monitoru není-li obnoven, tak okamžitě zhasíná. Problém lze částečně potlačit prostřednictvím moderních LCD monitorů s BFI (*) - black frame insertion (v některých emulátorech možno řešit i softwarově), což je možná řešení u emulace, ale ne u reálného starého PC, protože monitor s podporou BFI a zároveň VGA vstupem asi nenajdete.

(* nebo MBR - motion blur reduction, známé též pod desítkou dalších marketingových názvů, je to jedno, princip je stejný)

Problém 4 - všeobecná bída barev

Jas, kontrast, barevná šíře, podání černé, zobrazení tmavých odstínů. Starší LCD monitory selhávají ve všech uvedených disciplínách, novější minimálně ve dvou posledních (alespoň do příchodu OLED). Oslavovaná IPS technologie je u běžných LCD obrazovek v temných odstínech tak dokonalé peklo, že cokoliv od tmavé po černou se slívá v jeden ohavný flek. Problém u slušného CRT neexistující.


Zahodit CRT monitory byla strašlivá chyba

Jak z toho ven?

Asi nijak. Stará CRTčka odcházejí a nová se nevyrábí. Až dojdou zásoby použitelných monitorů, je konec.

V případě emulace pravděpodobně můžeme vyhlížet světlé zítřky, slušných výsledků půjde pravděpodobně dosáhnout u OLED monitorů s jemným rozlišením, vysokou obnovovací frekvencí, s podporou G-Sync / Freesync a BFI. A paradoxně menší úhlopříčkou. Jinými slovy existuje šance, že za takových 5 let bude na trhu monitor s cenovkou v řádu vyšších desítek tisíc korun, který se z pohledu DOSových her vyrovná slušnému CRTčku z konce dvacátého století. Pakárna, že?

Jsou všechna CRT takto skvělá?

Ani omylem! Nemám na očích růžové brýle a nevzývám za každou cenu šrot dob minulých. Běžné CRT monitory stály v mnoha ohledech za starou belu, laciný šunt z poloviny devadesátých let je pořád laciným šuntem, v tuto chvíli pravděpodobně i nefunkčním. Jenže! Ani o kvalitní CRT monitory nebyla nouze, a v samém závěru jejich poutě IT světem se vyráběly skvosty jako Sony FW900, které jsou z herního hlediska znamenité i dnes. Po 20 letech! A představte, kam se technologie CRT monitorů mohla za těch 20 let posunout. Jistě, přes fyzikální zákony vlak nejede, některé parametry jsou navždy vyhrazeny LCD monitorům, ale přesto, moderní herní CRT monitor by měl kurva smysl.

Jaký monitor ke starému PC pro DOS pořídit?

Subjektivně - 17" CRT monitory nejsou nejvhodnější, to už jsme v éře Windows 9x. Pro hry běžící v rozlišení 320x200 už je to příliš velká úhlopříčka a s obnovovací frekvencí 70Hz není úplně pohodlné na obraz delší dobu koukat. Jako ideál se jeví 15" CRT monitor pozdějšího data výroby, tedy od roku 1996 dál, který může nabídnou slušný obraz a relativně rozumné rozměry. Kde takový monitor najít se mě neptejte, sám stále neúspěšně pátrám ;)

A má to cenu?

Má to cenu! Tak dobře, jako na slušném starším CRTčku, hry pro DOS na současných LCD monitorech jednoduše nikdy vypadat nebudou. Věřte mi - už jste zapomněli, JAK vlastně vypadat mají, a rozpatlaný obraz z Dosboxu či starého 17" LCD berete za standard. Není to standard. Je to hnus. Bohužel. Máte-li aspoň trochu možnost, zkuste si na chvíli na stůl nějaké menší CRTčko dát, pustit na něm hru pro DOS a napřímo ho porovnat s LCD monitorem. Budete zírat na drát ;)